Nedostatek hořčíku – může se týkat i vás?

16.03.2021

Většina lidí (a bohužel někdy i odborníků) vnímá hořčík jako látku, jejíž nedostatek jim pravděpodobně nehrozí. Může se vám stát, že to přeženete se sportem a objeví se u nás křeče nebo bolesti svalů, nebo prožíváme stresující období a můžete pociťovat únavu, potíže se spánkem, soustředěním či špatnou náladu. Pak vás pravděpodobně napadne zajít do lékárny nebo drogerie a koupit si nějaký hořčík. Protože se většinou nedostaví efekt, který by stál za povšimnutí, pravděpodobně už si příští nákup rozmyslíte. Mnohdy podobnou zkušenost uděláte i s hořčíkem předepsaným od lékaře. Toto je smutná realita. V ČR se totiž hořčík předepisuje převážně ve formě magnezium magnezium oxidu a magnezium citrátu. Tyto formy jsou především levně dostupné, nikoliv nejlépe vstřebatelné a nejvíce účinné.

Skutečnost je taková, že po civilizovaném světě chodí mnoho lidí se skrytým nedostatkem hořčíku a nejsou si svého stavu vědomi. Přispívá k tomu to, že hladina hořčíku se rutinně nestanovuje a pokud ano, beztak se nejedná o spolehlivý ukazatel nedostatku hořčíku. Hořčík je druhým nejrozšířenějším intracelulárním = vnitrobuněčným kationtem a jeho hladina v krvi může být v normě i v případě, kdy se už organismus potýká s nedostatkem. Velkým problémem je také to, že deficit hořčíku se pojí s příznaky a nemocemi, u kterých není na první pohled patrná souvislost s nedostatkem hořčíku. Patří sem nejen neurologická, nervosvalová a zánětlivá onemocnění, ale také hypertenze, osteoporóza, kardiovaskulární nemoci a nedostatek hořčíku hraje zřejmě roli i v patogenezi diabetu (cukrovky) a metabolického syndromu. V neposlední řadě jsou nedostatkem hořčíku ohroženi lidé konzumující nadbytek alkoholu a/nebo kávy. Pak také samozřejmě lidé se zvýšenou potřebou hořčíku (např. těhotné ženy).

Při terapii nedostatku hořčíku je většinou třeba kromě úpravy stravovacích návyků použít i "externí zdroje" hořčíku. Existuje více způsobů, jak hořčík doplnit. Předem bych chtěla říct, že to je spíš dlouhodobější záležitost a je vhodné kombinovat více forem hořčíku a způsobů jeho doplnění. Je také vhodné upravit příjem draslíku, sodíku a někdy i dalších nutrientů a v neposlední řadě zajistit kofaktory k hořčíku = vitaminy a minerální látky, které jsou pro vstřebání hořčíku nezbytné - což jsou především vitaminy skupiny B, bor a další. Při takto komplexním přístupu hlavně ale pocítíte efekt. Zpočátku v podobě zvýšení energie, menší únavnosti při fyzickém výkonu, zlepšení kvality spánku a soustředění. Po delší době se mohou výrazně zlepšit i mnohé - leckdy chronické - zdravotní obtíže.

Hořčík se na první pohled jeví jako "bezproblémový" z hlediska dostupnosti v potravinách a tedy případného nedostatku v organismu. Pokud se stravujete dle výživových doporučení. Pokud konzumujete kvalitní potraviny. Pokud nekouříte, nepijete nadbytek kávy nebo/a alkoholu. Pokud jste jinak zdraví a nepotýkáte se se zvýšenou mírou stresu. Pokud nejste vystaveni zvýšené tělesné a/nebo emocionální zátěži či chronickému onemocnění. Jak vidíte, těch "pokud" je celkem dost a je dost možné, že se ve skutečnosti nedostatek hořčíku týká mnohem více lidí (ne-li většiny), než si doposud i odborná veřejnost uvědomuje.

ZDROJE:

KASPER,H.: Výživa v medicíně a dietetika

KŘÍŽOVÁ, J.: Nedostatek magnezia z pohledu internisty aneb hořčík nad zlato

SANGITA S. a kol.: Klinická výživa a dietologie